אבן חן
אבן שהיא מחצב או מאובן. ברוב המקרים עיבוד וליטוש אבני החן מעלה את ערכן הכספי. משתמשים באבני חן כתכשיטים, כמטבעות חליפין, כמקורות אנרגיה, וכחומר גלם ליצירות אמנות. אבני החן נמצאות במלאי מוגבל בכדור הארץ ונדרש מאמץ וכוח אדם רב בכרייתן מהאדמה, כתוצאה מכך ערכן רב ומיצרים חיקויים מלאכותיים בדמותן.

אדום
אחד מצבעי היסוד,צבע האהבה, שימש גם כצבען של המהפכות באירופה כמו "החולצות האדומות."

אוונגרד
מילה צרפתית שמובנה "חיל חלוץ" המציינת יצירות אומנות או אמנים החורגים מהמסורת הקלאסית האקדמית כדי לערוך ניסוים בתפיסה אומנותית בדרך משלהם. בעולם האופנה משתמשים במילה אוונגרד לציין קולקציות פורצות דרך, חדישות שלב אחד לפני הגדרתן כאופנתיות.

אופנה
המילה אופנה אומצה על ידי חצר המלוכה האנגלית שם התקבלו צורות הלבוש מארצות אירופה השונות והיה מקובל לומר: "מתלבשים על פי האופן הספרדי" או על פי האופן הצרפתי. ולכן המילה "אופן" (MODE) קיבלה משמעות חדשה- "אופן הלבישה" פירושו בעצם אופנה

אופנה עילית – Haute couture
אופנה ברמה גבוהה מאוד של עיצוב ,דיגום ותפירה. אופנה עילית מיוצרת על פי מידות הגוף של הלקוחה ולפיכך נדרשות מספר מדידות ליצירת הבגד המוגמר.מעצבי האופנה העילית מציגים את אוספיהם פעמיים בשנה בפני הקהל והתקשורת ומחירי הדגמים שלהם מרקיעים שחקים .

אורבני שיק
המושג "המראה האורבאני" בעולם האופנה הנשי נועד לשלב בין נשים לעסקים, למהירות ולנוקשות העירונית, כשבאופנת הגברים הוא פשוט "ריכך פינות" ויצר גבר רך יותר ופחות מחוספס ונוקשה. מכאן נולד גם מראה ה"יוני סקס" (גברים ונשים שמתלבשים באופן דומה). מאז צובר המראה האורבאני תאוצה ומשנה פנים. אם בתחילתו הוא הדגיש נשים כוחניות מעצם שוויונן לגברים, היום המראה הנשי האורבאני משלב ניחוחות ורכות נשיים לצד החלטיות, מהירות והובלה. הצירוף של שתי המילים "אורבאני נשי" הוא יצור כלאיים שאומר גם וגם. המראה שנוצר נותן תחושה של אישה עם מסר חד וברור- "אני עדכנית וכוחנית אבל… לא שכחתי שאני אישה". אם בתחילתו שימש המונח פמיניסטיות בלבד, היום המראה האורבאני הוא ביטוי לאישה החדשה שצמחה חזקה ומתוחכמת ועדין נשית וזוהרת.
אורגנזה
אריג משובח העשוי במקור ממשי או מכותנה עדינה. החל ממלחמת העולם השנייה הוא מיוצר גם מראיון ומסיבים מלאכותיים אחרים. תכונותיו : קל משקל, עדין, מבריק, שקוף ובעל מרקם פריך המאפשר לשמור על צורת הבגד .
אוריינטליזם – Orientalism
באמנות – ציור וצילום מערביים העוסקים בנושאים השאובים מן המזרח. האוריינטליזם באמנות היה נפוץ בעיקר במאה התשע-עשרה ובראשית המאה העשרים. בתקופה זו ערכו יוצרים אירופים (לדוגמה, דלקרוא ומטאיס). מסעות לקולוניות אירופיות במזרח הקרוב ובצפון אפריקה, ובעבודותיהם הציגו בעיניים מערביות את קסמי המזרח: נופים אקזוטיים, נשים בהרמון, נשים בבתי המרחץ, רחובות הקסבה ועוד. בספר "אוריינטליזם" יוצא אדוארד סעיד נגד אמנים אלה, וטוען כי התייחסו אל סימנים שטחיים וסטריאוטיפיים, השליכו דמיונות ופנטזיות האסורים בתרבות האירופית על מה שכונה בפיהם "תרבות המזרח", ובסופו של דבר ציירו תמונה מוטית ומעוותת.
אורלון
סיב אקרילי רך ופלומתי ומשמש לסריגת מוצרי חורף כתחליף לצמר. פותח במלחמת העולם השנייה ומיוצר על ידי חברת דו-פונט, אך תפוצתו בשוק האזרחי החלה רק ב- 1950 .
אזדין אליה – Azzedine Alaia
מעצב צרפתי, יליד טוניסיה, שהגיע בשנת 1957 לפריס. את התמחותו עשה אצל דיור ,לארוש ומוגלר. בשנת 1981 הציג את האוסף הראשון שלו כמעצב עצמאי.הדגמים שלו נשיים, צמודים וסקסיים תמיד וכחומרי הגלם להכנתם משמשים : עור דקיק , ג'רסי-צמר ומשי רך.הרוכסנים המשולבים בדגמים מאפשרים פתיחה של הבגד וחשיפת אזורים שונים בגוף. בשנות ה-80 היו דגמיו הצמודים של אליה יוצאי דופן בין דגמי התקופה ,שהיו כולם במראה גדול שטשטש את קווי הגוף הנשי ולכן קנו את ליבן של כוכבות קולנוע ודוגמניות וביססו במהרה את שמו כמעצב מוכר ומבוקש .
אידיאל
משא נפש, חזון, שאיפה לדבר שהוא שיא השלמות,להפוך את האידיאל לחיים מוחשיים.

אימום
תבנית שבעזרתה מעצבים ומודדים. משתמשים באימום בעיקר לעיצוב ותיקון סנדלים או נעליים. האימום הוא בסיס עליו מעצבים את צורת הנעל על פי מבנה הרגל-גודל רוחב עומק וכו" –
אימפרסיונזים
סגנון באומנות הרואה את העיקר בהתרשמות בתפיסת המציאות לפי הרושם הראשון של האמן.
איפור
שם כולל לחומרים המשמשים לצביעת הפנים (ולעתים הגוף), בדרך-כלל במטרה לשפר את המראה. המונח "איפור" משמש גם כשם הפעולה לשימוש בחומרים אלה ולתיאור תוצאת הפעולה.
אלכסונית, גיזרה
גזרה המונחת על האריג באלכסון , כך שהחוט הישר של הבגד הופך להיות אלכסוני . שיטת גזירה זו מעניקה לאריג גמישות רבה וחוסכת את הצורך המתפרים .
אמנות
יצירה שהושקעו בה כשרון רב וטעם מעולה, יצירה שיש בה כדי ליהנות את הוראה או את השומע ולגרום להם חוויה אסתטית, הציור , הפיסול, התיאטרון , הריקוד, הספרות, המוסיקה.
אמפיר
קו אמפייר נוצר כאשר קו הגזרה של הבגד מפריד בקו רוחב מבית שחי אחד לשני בין החזה לפלג הגוף התחתון. החלוקה נעשית בחלקו הקדמי של הבגד, בחיתוך, צבע או בסוגי בד שונים.
אמרה
מכפלת, קצה, שול הבגד. אמרות יש בקצה השרוול, המכנסיים בקצה החולצה, החצאית וכו.
אנגורה
שיער עז האנגורה הוא חלק ובעל ברק. משתמשים בו בעיקר בתערובות לטויית אריגים. מייצירים בו בעיקר מעילים ,חליפות וסריגים.

אנטוניו בררדי – Antonio Berardi
מעצב אופנה יליד אנגליה ממוצא איטלקי. בהיותו סטודנט בסנט מרטין שבלונדון שימש כאסיסטנט לג"ון גליאנו והושפע ממנו במידה ניכרת. בשנת 1994 פתח את בית האופנה שלו והציג אוסף שנוי במחלוקת שנראה נועז שונה ובלתי שגרתי. עיצוביו מאופיינים בחושניות, במיניות ובפרובוקטיביות. הוא משתמש בטכניקות משוכללות של חייטות ומשלב בדגמיו גם מוטיבים הלקוחים מאופנת הרחוב.
אסטיגמציה (צילינדר)
אסטיגמציה (או אסטיגמטיזם; Astigmatism, Astigmation, ידועה גם כצילינדר) היא ליקוי ראייה.

האסטיגמציה נגרמת כתוצאה ממבנה עין שאינו עגול. בעקבות זאת, הקרנית איננה מבצעת שבירת אור מדויקת והאור האמור להיות ממוקד איננו נופל במדויק על הגומה המרכזית ברשתית. משום שהרשתית מעט מתוחה בגלל הצורה הסגלגלה של העין, מתקבלת על הרשתית תמונה מעוותת – מתוחה. הדבר דומה לתמונה שמתקבלת כאשר אדם מסתכל דרך עדשה אשר צורתה דומה יותר לגליל מאשר לחצי כדור, ומכאן השם הנפוץ של הבעיה "צילינדר" שפירושו – גליל.

בעזרת משקפיים ניתן לתקן ליקוי ראייה זה, על ידי עיוות של עדשת המשקפיים לצורת גליל בכיוון ההפוך לזה שבעדשת העין.

בעדשות מגע קיימת בעיה מסויימת ליצור מצב שבו צורת הגליל תיהיה מותאמת לעין, כיוון שהן חופשיות להסתובב בתוך העין (בניגוד לעדשת המשקפיים הקבועה), פתרון בעיה זו הוא באמצעות השתלת "משקולת" בתחתית העדשה שגורמת לה להתקבע בעין כרצוי.

אסמבלז` – Assemblage
בצרפתית פירושו – צירוף. באמנות – צירוף בשלושה ממדים של חומרים מצויים לכדי אובייקט אמנותי. טכניקה זו,שהתבססה על רעיון הקלואז" , רווחה באופן בעיקר בשלהי שנות החמישים של המאה העשרים כחלק מזרם הנאו- דאדא אך כבר בשנת 1912 יצר פיקסו פסלי אסמבלז" קובוזים .
אסתטיקה – Aesthetics
הפילוסוף הגרמני אלכסנדר גוטליב שטבע מונח זה ב-1750. אסטטיקה היא מונח פילוסופי בעזרתו במכרים מושגים כגון "יופי". כמו כן הוא משמש אמת מידה לשיפוט יצירות אומנות ולמיונן.
אסתי לאודר – Estee Lauder
1880-1914 ,בעלת חברת קוסמטיקה, אשר הגיעה לאמריקה בזמן ההגירה הגדולה מרוסיה. משחר ילדותה ידעה והאמינה ביופי האישה. אסתר הייתה בין חלוצות הקוסמטיקה העולמית והאמריקאית על ידי יסוד חברת הקוסמטיקה האמריקאית המובילה, הנקראת על שמה.
אנגורה
שיער עז האנגורה הוא חלק ובעל ברק. משתמשים בו בעיקר בתערובות לטויית אריגים. מייצירים בו בעיקר מעילים ,חליפות וסריגים.

אסתטיקה – Aesthetics
הפילוסוף הגרמני אלכסנדר גוטליב שטבע מונח זה ב-1750. אסטטיקה היא מונח פילוסופי בעזרתו במכרים מושגים כגון "יופי". כמו כן הוא משמש אמת מידה לשיפוט יצירות אומנות ולמיונן.

אפידרמיס
קרום דק המורכב משכבות תאים. מבחינים בשכבה בסיסית שהיא מקור ההתחדשות, המתקלפת בהתמדה ומספקת לעור חלק מכושר עמידותו.

מבנה האפידרמיס מתחלק ל- 5 שכבות:
מבנה האפידרמיס מתחלק ל- 5 שכבות:
1.שכבה בסיסית- בה התאים נוצרים.
2.שכבה קוצית- בה התאים נראים בקשרים קוצנים.
3.שכבה מגורגרת- שכבה של תאים שטוחים ממולאים בגרגירי קרטין
4.שכבה שקופה- שכבה של תאים מתים בהם הקרטין שקוף.
5.שכבה קרנית (העליונה) תאים מלאים בקרטין נעשים פחוסים, יבשים ומתקלפים.

אצטט
סיב מלאכותי המופק בעיקר מתאית בפלומה העוטפת את זרעוני הכותנה. הסיב בעל ברק ונעים למגע ומזכיר את המשי הטבעי. משתמשים בו ליצור בגדים עליונים, בדי ריפוד ועניבות.
אקריל
חומר סינתטי המופק על ידי פלמור אקרלי ניטראלי, בד"כ מעורב עם צמר. הסיב חזק, אינו סופג ועמיד, יציב לצבע, אינו מתכווץ, אינו מתקמט והבד נעים למגע.
ארט דקו
צורת קישור למושג "ארט-דקורטיב" שמשמעותו המילולית היא אמנות קישוטית .הסגנון מבוסס על שימוש בפשטות הן בתוכן והן בצורה והוא שואף להסיר כל סימן של אקספרסיביות אישית. המטרה של מינימליזם היא לאפשר לצופה לחוות את העבודה באופן מועצם בלי הפרעות של קומפוזיציה מורכבת, גודש צבעים, צורות ונושאים. סגנון זה רווח באירופה בשנות ה- 20 בעקבות תערוכת האמנויות הדקורטיביות שנערכה בפריס בשנת 1925. מאפייניו של סגנון זה באופנה היו צללית נשית ישרה ומוטיבים גיאומטריים שעיטרו את הבגד.
ארט נבו
פירוש מילולי של מושג זה הוא "אמנות חדשה". סגנון אמנות שרווח באירופה מסוף המאה ה- 19 ועד 1907 והתבסס על מוטיבים מן הטבע ,בעלי קווים רכים , מעוגלים וזורמים.המאפיינים של סגנון זה באופנה באו לידי ביטוי בצללית ה- S ששלטה בבגדי הנשים,באותה תקופה. צללית זו הבליטה חזה ואחוריים וצמצמה את היקף המותניים, עד לקבלת מראה הדומה בצורתו לאות הלטינית S .

אריג
נוצר ע"י קליעת חוטים שתי (לאורך האריג) וערב (לרוחב האריג),יש להבדיל בין אריגים פתוחים לבין סריגים. באריגים הפתוחים מתקבלים מאריגים שונים, תלוי באופן קליעת החוטים. ישנם שלושה סוגי מאריגים עיקריים- טפטה, טוויל, סאטן.
אריגה
תהליך ייצור בד- אריג שנוצר תוך כדי הצלבה בזווית ישרה של לפחות שתי מערכות חוטים, קליעות חוטים שתי וערב

אשבי צ´רלס
1863 – 1942 , אדריכל ומעצב בריטי הידוע כמי שעמד בראש התנועה "ארטס אנד קרפטס" – תנועת האמנויות והאומנויות שקמה באנגליה במהלך המחצית השנייה של המאה התשעה עשרה. אשבי למד בקולג" בקיימברידג", אנגליה. בתקופת לימודיו הוא היה מעורב במיני פעילויות חברתיות וכן עבד עם הארכיטקט ג" פ" בודלי בשנת 1887 ייסד אשבי את בית הספר לעבודת יד, בשנת 1904, ייסד את בית הספר "ארטס אנד קראפטס" (Arts and Crafts), אשר פעל ותפקד עד פרוץ מלחמת העולם הראשונה. בשנת 1888 ייסד אשבי את "איגוד מלאכת היד". ארגון זה עסק בעשייה ובייצור של עבודות אמנות דקורטיביות על פי עיצוביו של אשבי לכלים, לריהוט ולתכשיטים. לדוגמה: (1895)"שידת עץ מהגוני", (1895) "כיסא גלריה", כיסא מעץ אלון עם עיטורים מוזהבים, (1902-1901) ספל עם מכסה, ספל דקורטיבי עשוי כסף. ב-1901 שגשג האיגוד, ואף על פי שהתפרק בשנת 1908, הוא הותיר אחריו חותם ידוע ומזוהה המעיד על עיצוב מודרני איכותי ומרשים. לאחר שנסגר "איגוד מלאכת היד" עסק אשבי בארכיטקטורה. במהלך מלחמת העולם הראשונה הוא הרצה באוניברסיטה של קהיר על ספרות אנגלית, ובין השנים 1922-1918 יעץ להנהלה בפלסטינה דאז, שנשלטה על ידי המנדט הבריטי, בעניינים אזרחיים ובענייני שימור בניינים ומונומנטים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
גלילה לראש העמוד